Beschrijving
Weingut Tesch anno 1723, Nahe, Duitsland
Weingut Tesch is een van de meest spraakmakende en trendsettende Duitse wijnbedrijven van de afgelopen jaren. Dr. Martin Tesch bracht een complete verandering, zeg maar gerust revolutie, teweeg in de wijnbouw- en wijnmaak filosofie, stijl- en de marketing van de Tesch wijnen. Dat ging niet zonder slaag of stoot, een kleine bloemlezing: Tesch ging bijna failliet, maakt alleen nog maar droge wijnen, koos voor een zeer onderscheidend etiket design, stapte in 2005 als eerste topproducent in Duitsland over op schroefdoppen, was een van de eersten die al zijn wijnen in lichtgewicht flessen bottelde (milieuoverwegingen) en stapte in 2014 uit de VDP, dé club voor topwijnmakers in Duitsland. Kortom Tesch is: onconventioneel, innovatief, visionair, trendsettend.
Dat Martin Tesch zijn aanpak uiteindelijk zeer succesvol is geweest blijkt wel uit de export naar meer dan 30 landen. De wijnen zijn inmiddels veel gevraagd en te vinden op wijnkaarten van veel vooraanstaande top restaurants. Daarnaast ontvangt hij jaar in jaar uit lovende commentaren en recensies van vooraanstaande internationale wijnschrijvers zoals; Jancis Robinson, Robert Parker (Stephan Reinhardt) en James Suckling (Stuart Pigott).
“Based on his 2019s I can only repeat that Martin Tesch is one of the most interesting producers in Germany when it comes to dry, linear, straightforward and functional Riesling classics in top quality and for affordable prices.” Stephan Reinhardt voor Robert Parker Wine Advocate; een van ’s werelds bekendste en invloedrijkste wijnpublicaties.
“The question is no longer whether to Tesch or not to Tesch, but how to Tesch and when to Tesch”
Stuart Pigott voor James Suckling.com
Achtergrond informatie
Weingut Tesch
Toen Martin Tesch (6e generatie Tesch) in 1997 het bedrijf van zijn vader overnam werd er, zoals op dat moment in Duitsland gewoon was, een breed scala aan wijnen gemaakt van een veelheid aan druivensoorten en stijlen. In totaal meer dan vijftig verschillende wijnen, van droog, halfzoet tot zoet. Vanaf Martin’s eerste oogstjaar, 1997, koos hij ervoor om alleen nog maar droge wijnen te maken. Dat was in die tijd in Duitsland een revolutionaire stap! In het eerste jaar van de lancering ‘Tesch nieuwe stijl’ raakte Tesch maar liefst 40% van haar klanten kwijt! Het had niet veel gescheeld of Weingut Tesch was failliet gegaan.
Red dot Design Award
Na de overname en lancering van de ‘Tesch wijnen new style’ was niet alleen de droge stijl van de wijnen onderscheidend maar ook de etiketten. De zeer traditionele fles etiketten maakten plaats voor strakke, moderne etiketten waarbij iedere wijn en label zijn eigen kleur kreeg, geïnspireerd door de kleuren van het metro netwerk in London. Martin Tesch hier zelf over: “Het is voor mensen buiten Duitsland vrijwel onmogelijk om Duitse wijngaardnamen uit te spreken, laat staan te onthouden. Nu herkennen én onthouden mensen, op basis van de etiket kleur en het portret van mijn overgroot vader, onze naam en wijnen”. Met het spraakmakende design won Tesch de prestigieuze ‘Red Dot Design’ award, de Oscar onder de design prijzen.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.